فانتا ؛ ری دیزاین پرهیجان (Fanta)

فانتا یکی از برندهای زیرمجموعه کوکاکولاست. داستان شکل گیری این برند به سال ۱۹۴۰ برمیگردد. زمان جنگ جهانی دوم و تحریم تجاری آلمان نازی توسط آمریکا، که در دسترس بودن مواد کوکاکولا را در این کشور تحت تاثیر قرار داد. در واقع این برند به نوعی جایگزین برند کوکاکولا در آلمان شد.

نام این برند همچنین خلاصه شده واژه Fantasie در آلمانی و به معنای تصور و رویاپردازی است. فانتای پرتقالی امروزی برای اولین بار در ناپل ایتالیا، در سال ۱۹۵۵ و توسط یک کارخانه بطری سازی محلی با استفاده از پرتقال های محلی تولید شد. در سال ۱۹۶۰ کوکاکولا برند فانتا را خریداری و به همه نقاط دنیا عرضه کرد. این محصول به سرعت در اروپا، آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی توزیع شد؛ ولی تا اوایل ۱۹۸۰ از توزیع آن در آمریکا جلوگیری شد تا موقعیت کوکاکولا به خطر نیافتد. امروزه فانتا با بیش از ۲۰۰ طعم مختلف در کل دنیا تولید و عرضه می شود؛ اما تداعی عمومی از این محصول همچنان بر پایه پرتقالی بودن فانتا شکل گرفته است.

در راستای همین مشکل، فانتا برای تغییر تداعی موجود و معرفی طعم های مختلف، در ابتدا، تصویر پرتقال پشت لوگو را حذف کرد. این لوگو در دوره های مختلف با تصویر پرتقال و رنگ نارنجی بازنمایی تصویری خود را ارائه می کرده است. اما با تغییر در استراتژی معرفی طعم های مختلف، در ابتدا بایستی فرمتی از لوگو تدوین می شد که برای هر طعم و مزه ای قابل ارائه باشد.

به همین جهت دایره نارنجی و فرم برگ که تداعی کننده پرتقال بود، حذف و فونت نیز ساده تر شد. در لوگوتایپ قبلی درون حرف A آخر اسم فانتا، فرمی از لبخند تصویر شده بود که در تایپ جدید این فرم هم حذف و تایپ تا حد امکان ساده تر شد. در دیزاین جدید، سایه کل تایپ نیز کاملا حذف شده و آبی زمینه لوگو شفافیت بیشتری پیدا کرده است.

در ادامه تیم داخلی دیزاین و خلاقیت کوکاکولا با همکاری آژانس دیزاین Jones Knowles Ritchie طرح های جدید بسته بندی ها و تبلیغات فانتا را دیزاین و ارائه کردند.

 

در فرم کشیده زیر لوگو، حالا طعم های مختلف فانتا را می توان مشاهده کرد. بلوبری، سیب، توت فرنگی، آناناس و بسیاری دیگر از طعم ها، حالا در لوگوی داینامیک فانتا جایی برای دیده شدن و ارائه تصویری دارند.

دیزاین تصویرسازی های خلاقانه و جذاب، یکی دیگر از اقدامات فانتا برای ایجاد هویتی سرگرم کننده و جذاب بوده است. حرکت های جسورانه در تصویرسازی و تنوع زمینه های رنگی مورد استفاده در دیزاین و تبلیغات برند، برای مخاطب امروزی القای حس سرزندگی و نشاط را به همراه دارد. نکته جالب این تصویرسازی ها، سفارش فانتا به هر منطقه جهت دیزاین تصویرسازی هایی با حال و هوای محلی است. برای مثال، تصویرسازی زیر توسط هنرمند برزیلی و برای تبلیغات محلی این کشور در نظر گرفته شده است.

رافا ابرو (Rapha Abreu) معاون بین المللی دیزاین کوکاکولا می گوید: “فانتا یکی از سرگرم کننده ترین برندهای ماست، بر همین اساس واضح است که بایستی تغییراتی در ظاهر آن ایجاد کنیم. هویت بصری قبلی این سرگرم کنندگی را به تصویر نمی کشید. در ادامه نیز با تغییر ذائقه دیداری مخاطبان جوان، برند فانتا نیز بایستی آن ها را تحت تاثیر قرار می داد”.

به نظر آقای ابرو، فانتا تغییرات زیادی را طی سالیان در هویت بصری خود تجربه کرده است و شاید با این تغییر برای مدتی این برند با هویت بصری ثابتی به کار خود ادامه دهد.

گردآورنده: مجتبی حسن پور

 

ممکن است به مطالب زیر علاقمند باشید:
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.