اثر پیگمالیون در برندسازی

پیگمالیون نام مجسمه سازی بود که عاشق مجسمه‌ای که خودش ساخته بود، شد. پیگمالیون نماد «انتظار» و «تاثیر انتظار بر واقعیت» است. یعنی اگر شما به کاری که می کنید، علاقه داشته باشید و با عشق آن را انجام دهید، نتیجه می دهد. در برندسازی، اثر پیگمالیون معجزه می کند.

چه کسب و کارهای کوچکی که بر اثر این اعتقاد دو جانبه، هم از سمت صاحب کار و هم از سمت برندساز، در بازار هدف خودشان به برندهای پرقدرتی تبدیل شدند و چه کسب و کارهای بزرگی که بر اثر بی اعتقادی سال هاست درجا می زنند و دور خودشان می چرخند تا دم خود را بگیرند.

سوای بی اعتقادی، اثر پیگمالیون چرا اتفاق نمی افتد؟

یک) صاحب کسب و کار، محصول را دوست ندارد. مثلا کیک فروشی که رفته از روی حاج عبدالله پشمک کپی کرده و خودش هم پشمک را دوست ندارد، پس اثری شکل نمی گیرد.

دو) صاحب کسب و کار هویت را نمی فهمد و یا شخصیت طراحی شده را دوست ندارد و رعایت نمی کند. بنابراین همه قواعد و دفاتر برند در کتابخانه خاک می خورد.

سه) برندساز نه محصول را باور دارد و نه عاشق هویت طراحی شده است. یعنی برندساز باید تک به تک متغیرهای طراحی شده را باور داشته باشد. تناسب بین لایه ها را دائم در ذهن خود پردازش کند و برای متغیرهای موقعیتی برند ترکیبات جدید استخراج کند. متاسفانه یا سوادش نیست، یا حوصله اش. ساعت پنج ، همه فرار می کنند تا برسند به تفریحات. بعد توقع دارند اثر پیگمالیون رخ دهد.

در پرورش شاگرد و برندساز هم اثر پیگمالیون به شدت موثر است. اگر استادی به شاگردانش علاقه و باور نداشته باشد، برند شخصی شاگردان خلق نخواهد شد. منتها در کلاس بیست نفره یا آنلاین چنین چیزی رخ نمیدهد.

حتی از جمع کلاس های پنج نفره با این که استاد تمام شاگردان را خودش انتخاب کرده و شیفته شان است اما تعداد کمی پایمردی می کنند تا برند شخصیشان خلق شود. دلیل این که حاصل عمر یک استاد، در حد اعلی دو یا سه نفر می شود همین است. ارتباط دو سویه نیست. تک سویه است. فقط استاد آرزوی رسیدنشان را دارد.

برای خلق برندشخصی، سلامت روح و روان و داشتن ایمان مهم است. یا از میانه داد اناالحق می زنند، یا خسته می شوند و دنبال فروش می روند. کم اند آنان که اثر پیگمالیون را محقق می کنند و در راه می مانند تا در راه رسیده شوند و من عاشق همان در راه رسیدنم.

برگرفته از صفحه اینستاگرام دکتر #فرزاد مقدم

ممکن است به مطالب زیر علاقمند باشید:
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.