چرخه معیوب تصمیم گیری چیست؟

افکار اشتباه­، تصمیمات غلط­، مدل­‌های ذهنی نادرست، هیچ کس را “از مدیر یک شرکت کوچک گرفته تا گردانندگان کشور” از خود بی­بهره نمی‌گذارد. البته که همه ما لیستی از خطاها داریم. فقط جایی این خطاها به فاجعه تبدیل می­‌شود که نه تنها در چرخه بعدی اصلاح نمی‌­شود، بلکه در اثر تکرار، بزرگ و بزرگتر شود و چرخه معیوب شکل می­‌گیرد تا زمانی که به یک فاجعه بزرگ تبدیل می شود.

نمونه یک چرخه معیوب در اسلاید دوم

 

یکی از این چرخه‌­های معیوب که زیاد می­بینم، جوانان با استعدادی هستند که پیش از شاگردی و طی سال­‌های کسب تجربه، مستقیم به عنوان کارگردان اصلی وارد کاری شده­اند. فرض کنید من پیش از این که دانش و تجربه کافی داشته باشم، پیش از اینکه برند شخصی مناسب و جایگاه و ارتباط لازم در میان بزرگان حوزه کاری را خلق کنم، شروع کنم به دادن خدمات. نتیجه؟ پیش از هر چیز به خاطر نداشتن دانش کافی، خراب کردن کار­ها، بخشی از شخصیت برند من در نزد افراد تاثیرگذار بازار می­‌شود و همواره من را با این صفات خواهند شناخت­: همون شخصی که شرکت‌­ها را بدبخت می­کنه و همه مشتری­‌ها ازش ناراضی هستند!

رفته رفته تعداد مشتریان ناراضی من که نزد رقبا می­‌روند و مشتریان کم سواد و بی خبری که نزد من می‌­آیند، افزایش می­‌یابد و اینجاست که دیگر راه عقب‌­نشینی هم نمی­‌ماند. مشتریان من بعد از مدتی می­‌شوند شرکت­‌های ورشکسته در چرخه معیوب و یا استارت آپ­‌های معلق در این چرخه که باعث می­‌شود میزان خطا و اشتباهات من بیشتر و احتمال آمدن پروژه‌­های خوب کمتر شده و در نتیجه سطح دانش من پایین تر می رود.

بعد از چند سال شهرت نامطلوب من، باعث می‌­شود تا در شرکت‌­ها و جمع­‌های حرفه‌­ای و حتی کلاس‌­های سطح بالا پذیرفته نشوم. دست و پا زدن من برای دیده شدن در رسانه­‌های اجتماعی و هزینه کردن برای اینکه دو نفر در ازای پول از من تعریف کنند، کار را بدتر می‌­کند. در چنین شرایطی اگر قدرت شکستن این خود دروغین را نداشته باشم، چرخه معیوب مرا می‌­برد تا جایی که این شغل را کنار بگذارم و باقی عمر به شغل دیگری غیر از کار مورد علاقه خود بپردازم.

شرایط بد اقتصادی، شیوع بی اعتمادی، تمایل فزاینده به ثروتمند شدن در کوتاه مدت، نشستن مفهوم موفقیت مالی به جای رشد، نبود سیستم آموزشی مهارت محور، کمبود اساتید دلسوز و ده­‌ها سبب دیگر، در حال نابود کردن سازندگان جهان آینده هستند.

جانم آتش می­‌گیرد وقتی استعدادها را در چرخه معیوب می­بینم، گرداب دارد آن‌ها را می برد و کاری از دست ما ساخته نیست. به سهم خود کاری کنیم، شاید فقط رساندن یک پیام باشد. همین

برگرفته از صفحه اینستاگرام دکتر #فرزاد مقدم

 

ممکن است به مطالب زیر علاقمند باشید:
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.