نقش مدیریت منابع انسانی در برندسازی

امروز مهمان دکتر رامبد باران دوست و برنامه رادیویی تدبیر بودم. برنامه تدبیر با محوریت مدیریت منابع انسانی هر روز ساعت ۱۱ از رادیو اقتصاد پخش می شود و بالحق تلاش خوبی در این وانفسای بحثهای تکراری در رادیو است. از آنجائیکه تخصص من در زمینه برندسازی است موضوع بحث به برند و منابع انسانی کشیده شد و باز هم به خاطر علاقه من و همینطور دکتر باران دوست اکثر مثالها از صنعت گردشگری آورده شد.

DT_1405095614_a9f28b79bbaed00765e1bd0b13e57128

این که مدیریت منابع انسانی در ساخت برند نقش اساسی دارد بدیهی به نظر می رسد، اما تناقض موضوع دراینجاست که بعضی از شرکتها یا سازمانها که داعیه برندسازی دارند این موضوع را معمولا فراموش می کنند.

برندسازی در چند زمینه خود را نشان می دهد و اجازه می دهد تا برند از دیگران متمایز شود:

۱. طراحی و توسعه محصول (کالا یا خدمات). وقتی از اپل تلفنی می خرید که از دیگر تلفنها متمایز است یا در آیس پک چیزی می خورید که قبلا جایی نخورده اید اولین قدم در تشکیل برند در ذهن شما صورت می گیرد اما البته که کافی نیست.

۲. توزیع محصول و خدمات. وقتی در نمایشگاه کتاب ساندویچ شیلا را در حال گرسنگی می بینید یعنی به توزیع در  جائی دست زده که دیگر رقبا حضور ندارند. فروش تور مسافرتی از طریق اینترنت هم مثال خوبی است. در هر صورت ایجاد تمایز از طریق توزیع راههای بیشماری دارد، اما باز هم برای برند شدن به تنهایی کافی نیست.

۳. روابط عمومی. وقتی یک سازمان یا شخص مشهور در کمک به زلزله زدگان پیشی می گیرد، در ذهن مردم ایماژی از خود ساخته که مزیتهای بیشماری را برایش رقم خواهد زد اما باز هم به تنهایی برای برند شدن کافی نیست.

۴. خدمات قبل و بعد از فروش. نیاز به توضیح ندارد.

۵. ارتباطات بازاریابی. یکی دیگر از نقاط تمایز برندها، تبلیغات متفاوت و خلاقانه آنهاست. این خلاقیت گاه در طراحی پیام گاه در انتخاب رسانه است.

۶. مدیریت منابع انسانی. تمام ۵ گام قبلی را هم که با دقت و درستی انجام دهید، این یکی قدرت بالا بردن برند یا زمین زدن آن را در یک لحظه دارد. فرض کنید از یک ایرلاین بلیط خریده اید، تمام ۵ گام اول به خوبی رعایت شده است. بهترین و لوکس ترین هواپیما، رساندن بلیط به بهترین نحو به دست شما، تبلیغات شرکت را هم در هر طرف حتا در بیلبوردهای خود فرودگاه هم میبینید. همه چیز عالی است تا اینکه نماینده شرکت هواپیمایی در

فرودگاه با شما سر یک موضوع بی اهمیت برخورد بدی می کند. نتیجه : تمام هزینه های تبلیغاتی، روابط عمومی، توزیع و میلیونها دلاری که صرف خرید ایرباسهای لوکس شده به باد می رود. حالا دیگر شما نماینده تبلیغ بر ضد این ایرلاین هستید.

گاهی برندها فراموش می کنند که برندسازی باید از درون سازمان شروع شود و مدیران باید درباره برنامه برندسازی ابتدا با درون سازمان صحبت کنند و برای نیروی انسانی خود ارزش قائل شوند، ارزشی که باید برای یک انسان قائل شد.

وقتی آدمها با خودشان صحبت می کنند می گوییم دارند مجنون می شوند اما وقتی سازمانها با درونشان صحبت می کنند می گوییم دارند برند می شوند.

نویسنده: فرزاد مقدم

ممکن است به مطالب زیر علاقمند باشید:
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.