مدیریت برندینگ از زبان دکتر فرزاد مقدم

مصاحبه دررابطه با مدیریت برندینگ با دکتر فرزاد مقدم مدیـر اولیـن دوره آموزشـی MBA در مدیریت برند در ایـران (مجید کثیری)

آمـوزش مهارت‏ های حرفه ای، ضرورت اصلی برندسازی در ایران

دکتر فرزاد مقدم، از آن دسته اساتیدی است که بر نگرش در مساله آموزش بر مهارت آموزی تاکید دارد و همین مساله باعث شده دانشجویانش ارتباط بسیار نزدیکی با او برقرار کنند و کلاس های او در شاخه های مختلف مباحث بازاریابی و مدیریت برندینگ با بیشترین میزان استقبال و رضایتمندی همراه باشد.

دکتر مقدم متولد سال ۱۳۵۰ است و پس از طی مدارج علمی در ایران و دریافت مدرک کارشناسی ارشد در رشته تبلیغات و همینطور رشته مدیریت، از معدود اساتیدی است که دکترای خود را به طور تخصصی در رشته مدیریت برند در ترکیه کسب کرده است.

تجربه اجرایی او در همکاری با دهها برند مطرح داخلی و خارجی و مشارکتش در پروژه های تبلیغاتی و برندینگ شرکت های مختلف در کنار فعالیت علمی و اکادمیک او همچون ترجمه و تالیف چندین عنوان کتاب و برگزاری دوره های مختلف آموزشی، باعث شده که از وی به عنوان فردی مجرب در حوزه علم و عمل در مجامع مختلف علمی و تجاری یاد شود.

وی همچین دایرکتور و یا مدیر اولین دوره فشرده آموزشی MBA در شاخه مدیریت برندینگ است که سال پیش  برای اولین بار در ایران توسط مدرسه تبلیغات ایده برگزار شد. این دوره، علیرغم اولین بودن اما با استقبال بسیار خوبی از سوی فعالان حوزه کسب و کار مواجه شد و از همین روی دومین دور آن از فرودین امسال آغاز شده است.

هم اکنون مدرسه تبلیغات ایده در حال پذیرش متقاضیان برای آزمون ورودی دوره سوم است.  به همین مناسبت مصاحبه ای با ایشان ترتیب دادیم تا نظرات ایشان در مورد این دوره، اهمیت آن و راهکارهای تربیت مدیران موفق برند در ایران را بشنویم که در ادامه می خوانید.

مدیریت برند از زبان دکتر فرزاد مقدم

آقای دکتر مقدم، ایده برگزاری این دوره چگونه شکل گرفت و چرا این نوع برگزاری یعنی با عنوان MBA در مدیریت برندینگ برای آن انتخاب شد؟

در سال‏های اخیر می دیدیم دوره های آموزشی برند در ایران در حال برگزاری است که اکثرا متاسفانه خروجی های خوبی نداشتند و دانشجویان آنها به طور عملی و اجرایی با مفاهیم آشنا نمی شوند. متاسفانه خیلی از این دوره ها به شرکت کنندگان صرفاً یاد می دهند که لوگو چیست و شعار چگونه انتخاب می شود یا تبلیغاتمان برای برندسازی چگونه باید باشد.

بعضی هم تنها روی آموزش مفاهیم پایه همچون «آگاهی از نام برند» و «تصویر ذهنی برند» کار می کنند. دانشجو ممکن است بعد از این دوره ها برند را بشناسد اما پیاده سازی آن در یک سازمان نیاز به مهارتهای دیگری دارد.
در مورد این دوره و عنوان آن لازم است بگویم که این دوره نسبتا در همه جای دنیا جدید است. اولین بار دوره مدیریت برندینگ در سال ۲۰۱۰ در اروپا برگزار شد و سپس الگوی موفق آن در کشورهایی همچون هند و ترکیه پیاده سازی شد و خروجی های بسیار خوبی داشت.در رویکرد علمی به مدیریت برند و برندینگ موفق می توان عوامل بسیاری را موثر دانست.

با توجه به اینکه از نزدیک در ترکیه با این دوره آشنا شدم تصمیم گرفتیم با همکاری مدرسه کسب و کار استانبول (IBS)، این دوره را در ایران نیز برگزار کنیم بطوریکه مدیریت مدرسه تبلیغات ایده، آقای سلطانعلی بهترین شرایط را برای برگزاری آن فراهم نمود.

سوالات پیش آمده در دوه مدیریت برندینگ

تفاوت اصلی این دوره آموزشی با سایر دوره هایی که در ایران تا به امروز برگزار شده است، چه بود؟

تفاوت اصلی در حداقل بودن بخش های تئوری در مقایسه با بخش های عملی بود. تمرکز ما در این دوره، بر آموزش مهارت یا مهارت آموزی بود. اینگونه دوره ها در همه جای دنیا نه در دانشگاه ‏ها که در مدارس کسب و کار یا در Business School ها آموزش داده می شود که تمرکز در آنها بر کسب مهارتهای اجرایی لازم برای اقدام و عمل است و نه تعاریف و مفهوم ها.

بنابراین در سیلابس درسی ما در مدرسه ایده هم، تمرکز حداقلی بر «مفاهیم برند» بود و بیشتر بر طراحی مدل برندینگ، تهیه و تنظیم استراتژی ها، تدوین برنامه های اجرایی و تبدیل آن به پروژه های داخل سازمان بود.
برای همین بود که در پایان دوره مدیریت برندینگ، امتحان مثل دانشگاه ها وجود ندارد بلکه پروژه عملی و جلسه دفاعیه توسط دانشجویان ارائه شد و از دانشجویان خواسته شد تا یک پروژه واقعی از یک شرکت واقعی را بر اساس آموخته های خود، انجام دهند.

این کار در این دوره در همکاری با چند شرکت مطرح داخلی صورت گرفت و نتیجه پروژه های تیمی مهارت آموزان، به عنوان خروجی دوره به شرکت ‏ها ارائه شد.

لطفا به طور جزئی تر به سرفصلهای دوره اشاره کنید و بفرمایید این بخش های تئوری و عملی چه چیزهایی بوده است؟

به طور عمده دوره در چهار قسمت استراتژی های بازاریابی، استراتژی های مدیریت مشتری، مدیریت برندینگ و مدیریت پروژه برندینگ تمرکز داشت.

در بخش چهارم که تماما به طور عملی و اجرایی صورت گرفت، مهارت آموزان، تحت نظارت اساتید دوره بر روی یک پروژه واقعی کار می کردند که به طور منظم و مداوم کیفیت پیشرفت آن‏ها بررسی می شد و اصلاحات لازم بر روی آن انجام می گرفت.

مدیریت برندینگ از زبان دکتر فرزاد مقدم

این دوره در مدرسه تبلیغات ایده تحت عنوان Mini MBA یا دوره فشرده مدیریت اجرایی برند برگزار شد، آیا فکر می کنید تمام مهارتها در چنین دوره کوتاه ۹۰ ساعته قابل آموزش است؟

خوشبختانه به علت اینکه اولا شرکت کنندگان تا حدی غربالگری شدند و دارای پیش زمینه هایی از بازاریابی و برند بودند و از طرفی در این دوره تمرکز بر روی مهارتهای اجرایی و انجام پروژه های برندینگ بود، این دوره توانست خروجی ملموس و مشهودی در کیفیت کار شرکت کنندگان داشته باشد.

به عنوان مثال اکنون اعتماد به نفس بچه ها به حدی بالا رفته که توانسته اند در شرکت هایشان بخش مدیریت برندینگ راه اندازی کنند و یا پروژه های واقعی پیاده سازی کنند.

در ضمن کتب و منابع موجود که به صورت هدایت شده و برنامه ریزی شده به دانشجویان معرفی می شد و یا در اختیارشان قرار می گرفت می توانست مباحث مطروحه در کلاسها را بیشتر برای آنها جا بیندازد و حتی در بسیاری مواقع قبل از شروع یک بخش از کلاس توصیه می شد که در هفته قبل آن کتب خاصی مطالعه شود تا زبان مشترک در کلاس درمورد سوژه مورد بحث وجود داشته باشد.مجموع این عوامل باعث شد در کوتاهترین زمان ممکن، حداکثر میزان علم، مهارت و اعتماد به نفس برای بکارگیری علم برندینگ در افراد به وجود بیاید.

از نظر به کارگیری اساتید چطور؟ با توجه به ترکیب اساتید داخلی و خارجی در برگزاری این دوره، آیا همخوانی و انسجام لازم در دوره وجود داشت؟

همانطور که می دانید، اصول علمی و تئوری در همه جای دنیا تقریبا یکسان است و اساتید مسلط و مطرحی در زمینه آموزش مباحث تئوریک در ایران وجود دارند، بنابراین از حضور اساتید توانمند ایرانی همچون دکتر محمدیان و یا دکتر بلوریان تهرانی در این زمینه استفاده شد، اما در بخش های عملی تر و مهارت آموزی مدیریت برندیگ از اساتید خارجی همچون «دکتر اکسوی» که سابقه فعالیت زیاد در این زمینه در خارج ایران داشته اند، استفاده شد.

به عنوان مثال آقای دکتر اکسوی، سابقه فعالیت به عنوان مدیر برند کمپانی جهانی شل (Shell) را در کارنامه خود دارد که در این پست، به برندسازی شل آن هم در سطح جهانی فعالیت می نماید. وی هم اینک پروژه‏های برندینگ زیادی با شرکت های مطرح بین المللی و ترکیه ای درحال اجرا دارد.

 با توجه به اولین بودن دوره مدیریت برندینگ، آیا استقبال در حد راضی کننده ای بود؟

در واقع استقبال بیش از چیزی بود که انتظار داشتیم، تا حدی که مجبور شدیم برخی از علاقمندان را با وجود درخواست زیادشان برای شرکت در دوره، به دوره های مقدماتی تر معرفی کنیم. در پایان دوره هم نظرسنجی های ما نشان از میزان رضایتمندی بالای شرکت کنندگان داشت و این خوشحال کننده بود که دوره توانسته به قول خود در انتقال مفاهیم و مهارتهای کاربردی عمل کند.

 دوره دوم این دوره، از پایان فرودین امسال آغاز شد، فکر می کنید چه مواردی باید در برگزاری دوره مدیریت برندینگ بهبود یابد و آیا تغییراتی در این زمینه ها هم هست؟

با توجه به اینکه سرفصل‏ها و موارد جزئی مدیریت برندینگ از یک برنامه استاندارد جهانی است و مدارک توسط IBS‌ صادر می‏شود اصولا این تغییرات زیاد نیستند ولی درنظر داریم بازهم بخش های کاربردی تر را به دوره اضافه کنیم.

کلیات این مصاحبه با کسب اجازه از مدرسه ایده و مدیریت محترم آن گروه جناب آرش سلطانعلی منتشر شده و تمامی حقوق مرتبط با آن، نزد مدرسه ایده محفوظ است.

به طور عمده دوره در چهار قسمت استراتژی های بازاریابی، استراتژی های مدیریت مشتری، مدیریت برندینگ و مدیریت پروژه برندینگ تمرکز داشت.
تفاوت اصلی در حداقل بودن بخش های تئوری در مقایسه با بخش های عملی بود. تمرکز ما در این دوره، بر آموزش مهارت یا مهارت آموزی بود. اینگونه دوره ها در همه جای دنیا نه در دانشگاه ‏ها که در مدارس کسب و کار یا در Business School ها آموزش داده می شود که تمرکز در آنها بر کسب مهارتهای اجرایی لازم برای اقدام و عمل است و نه تعاریف و مفهوم ها.
با توجه به اینکه سرفصل‏ها و موارد جزئی مدیریت برندینگ از یک برنامه استاندارد جهانی است و مدارک توسط IBS‌ صادر می‏شود اصولا این تغییرات زیاد نیستند ولی درنظر داریم بازهم بخش های کاربردی تر را به دوره اضافه کنیم.
ممکن است به مطالب زیر علاقمند باشید:
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.