رازهایی گفته نشده قبل از برندسازی در مد و فشن

اگر احساس می کنید که برای شروع آماده ­اید، حتما این مقاله را بخوانید!

علی فتحعلی پور

با نگاهی به داستان­‌های برندهای مطرح و شناخته شده صنعت مد و فشن، همیشه ردپایی از یک طراح خوش ذوق و شروع کسب و کاری بزرگ توسط او وجود دارد.

داستان­‌هایی که برای علاقه­‌مندان این حوزه بسیار شنیدنی است، آن قدر شنیدنی که قادر است هر طراح و علاقه‌مندی را­ بعد از شنیدن آن، به شروع کسب و کار در این حوزه وادار سازد.

از آن‌جایی‌که عمده داستان­‌های کسب و کار به کلیت پرداخته و ممکن است به چالش­‌های پنهان این مسیر اشاره­ای نکرده باشد و غفلت از این چالش‌­ها می­تواند ادامه مسیر را برای فعالان این حوزه خطر آفرین نماید.

به لطف تجارت الکترونیک و آنلاین شدن کسب و کارها در پلتفورم­‌های مختلف، فرصتی برای طراحان، خیاطان و علاقه­‌مندان به فعالیت در حوزه مد و فشن ایجاد شده و با نگاهی به اطراف، می‌توان پدید آمدن برند­های موفق در کشور را دید.

همچنین برندهایی که می‌توان امروز شعبات آن­‌ها را در کشورهای دیگر مشاهده نمود. عطش بازار ایران و کم شدن محصولات واراداتی از یک سو و سرعت سرایت خبر این موفقیت‌­ها، باعث افزایش ایجاد این کسب و کارها گردید و تنها با جستجوی کلمه “مزون” می‌­­توان لیست بلندی از آن را مشاهده نمود.

در کنار این موفقیت­‌ها، کم نبود اخباری که به طور روزانه از تعطیلی کسب و کارهای این حوزه و کم شدن مشتریان و درآمد آن­‌ها خبر میداد. تمامی این اخبار، نشانگر ضرورت ساخت برندی قوی بود که بتواند با ساخت هویت برای خودشان، ادامه مسیر را تضمین کنند.

به واسطه حضور اخیرم در پروژه­‌های ساخت برند و ری­برندگینگ و همینطور هم صحبت شدن با صاحبان کسب و کار، مشتریان و مخاطبین­ در بازار این صنعت، متوجه فقدان تیکه­‌های گمشده­ای که برای ساختن یک برند موفق بود، شدم. این تکه­­‌های گمشده مربوط به گام صفر برندسازی بود، که حتی می‌توان به پیش نیازهایی قبل­تر از این گام اشاره نمود.

 

کمی قبل تر از گام صفر

اول اینکه، آمادگی ذهنی برای شروع این مسیر ابتدایی­‌ترین نیاز این حوزه می­‌باشد. به واسطه طولانی مدت یا بهتر است بگویم بی‌ ­نهایت بودن این مسیر، من از آمادگی ذهنی به عنوان “به پا کردن کفش آهنی” یاد می‌­کنم.

شبیه به سفری در قله­‌ها و دره­‌های یک کوهستان، این مسیر نیز از موفقیت‌­های ایجاد شده ولی کم عمر، افت فروش و پیشی گرفتن رقبا پر شده است، که تنها با داشتن ذهنی آماده ادامه مسیر را تضمین می­کند.

دوم؛ بلند بودن صدای اطمینان و پیروی طراحان از علایق شخصی به قدری بلند است که اجازه نمی­‌دهد، صدای مخاطب به گوش آن‌­ها برسد.

به نظر می‌رسد که طراحان و یا استایلیست­‌ها باید آمادگی به چالش کشیدن و حتی نقد طراحی و محصول خود را داشته باشند. البته این به معنی کشتن علائق نیست و تنها باید بتوان پلی بین واقعیت و این طراحی‌­ها ایجاد نمود.

و اما سوم اینکه، روحیه­‌های هنری غالب در این حوزه باید به یاد داشته باشند که این مسیر فقط محدود به طراحی و تولید نمی‌ ­باشد و باید روحیه “کارآفرینی” را در خودشان بپرورند. کارآفرینی و مسائل کسب و کار ورای طراحی‌­ها و تولید می­باشد که مسیری پر چالش می‌­باشد؛ پس باید برای این چالش ها آماده بود.

کمی بعدتر از آن و شروع گام صفر

مرحله نانوشته‌ه­ای در تمامی پروژه­‌های برند­سازی که حوزه مد و فشن نیز از این قاعده مستثنی نمی­‌باشد و به عنوان یکی از مهم‌ترین قدم­‌ها به شمار می­‌آید که در صنعت مد آن را می‌توان در ۳ گام دسته بندی نمود.

در گام اول همیشه باید با طرح کردن و پاسخ دادن سوالی که آیا برندسازی می‌تواند کمک این کسب و کار باشد یا نه؟  و چه مساله‌ه­ای را حل خواهد کرد؟ شروع کرد.

برای رسیدن به این امر با شناسایی سازمان، شناسایی تفکر کارآفرین و از همه مهم‌تر شناخت کم و کیف محصولات می‌توان به این سوالات پاسخ داد.

همانطور که پیش­تر اشاره نمودم، همیشه در صحبت­‌ها با کارآفرینان این حوزه همگی از ساختن برندی بزرگ صحبت می‌­کنند که قرار است تضمین کننده آینده کسب و کار آن‌ها باشد.

از شناختی که قرار است همگان از برند آن­‌ها داشته باشند و در سراسر کشور و حتی دنیا بدرخشد.

در کنار این آرزوی بزرگ که همیشه داشتن آن را حق هر کسی می‌دانم با شروع به سوالاتی که مهم‌ترین آن در مورد شناسایی و شناخت محصول و سبک آن‌ها است، کار را آغاز می­کنم.

اگر در خلال گپ و گفت بویی از کارفرما یا کارآفرینی که همه چیز را می‌داند و مدام تاکید بر درآمدهای افتخار­آفرین گذشته و تجربیات، شنیده شود، قطعا مسیر سختی در پیش خواهد بود.

تدوین و پیاده سازی استراتژی محصول مهم‌­ترین چیزی است که قبل از شروع به کار نیاز به دانستن آن داریم.

به  زبان ساده تر باید چشم­‌ها را برای مدتی ببندیم و گشتی در بازار زده و با معطوف کردن فکرمان به محصولی که از نیاز و سلیقه مشتری نشات گرفته باشد، به فکر طراحی و تولید با این شرایط باشیم.

از سوی دیگر یک سازمان یا بنگاه اقتصادی در حوزه مد و فشن شدیدا به داشتن خط محصول مشخص و پیدا کردن مخاطب خود نیاز دارد.

در این جا معمولا دست اتهام (که تو میخواهی ما را از سبک کاری خودمان خارج کنی)، به سمت من اشاره می‌­رود و با توضیح اینکه منظور از جمله یاد شده داشتن پل ارتباطی بین سبک و مخاطب و همینطور تمایز، می‌­باشد، سعی بر رد اتهام وارده می­‌نمایم.

در آینده قصد ارائه مقاله‌ه­ای با عنوان لایحه دفاعی از خود در این زمینه و توضیح مفصل آن را دارم.

با توجه به شناخت حاصله از موارد بالا می‌توان اقدام به دسته بندی رقبا، مخاطبین و شرایط نمود که از نیازهای ابتدایی ساخت یک برند می‌باشد.

داشتن منابع و بودجه یکی از نیازهای این امر می­‌باشد. جهت روشن نمودن موضع خودم تکرار می­کنم که یکی از نیازها و نه تمام آن!

صراحتا می­گویم که برخی از فعالان و بنگاهان اقتصادی نیازی به ساخت برند ندارند و می‌توانند سالیان متوالی با روش خودشان به حیات کسب و کارشان ادامه دهند.

در گام دوم، بعد از پاسخ به سوال مهم مطرح شده و تصمیم گیری مبنی بر ساخت برند، باید به سراغ پیدا کردن روش  مناسب برای آن کسب و کار رفت.

با توجه به یک و بوم دو هوای کسب و کار آنلاین، تشخیص و انتخاب درست در روش پیاده­‌سازی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

در هنگام مواجه با مزون­‌هایی که با هدف گسترش کسب و کار خود به طور ناگهانی در کنار کار آنلاین، اقدام به افتتاح مکان‌­هایی جهت مراجعه حضوری مشتریان نموده و تعطیلی آن و بالعکس می‌توان فقدان زیرساخت یا منابع را مشاهده نمود که برای راحتی مطلب این منابع را به سه دسته تقسیم می­‌کنم که حتما باید آن را اندازه­‌گیری نمود.

۱. تخصص: طراح لباسی را در نظر بگیرید که عل رغم طراحی­‌های خوب، سررشته‌ه­ای از دوخت و دوز نداشته و همیشه وارد چالش­‌هایی با خیاطان کارگاه خود و یا تولیدی‌­ها می­‌شود، این میزان درگیری می‌تواند با تسلط ناشی از تخصص به طرز قابل توجهی کاهش پیدا کند.

۲. زمان: همیشه نگاه نصف و نیمه به هیچ کسب و کاری را صلاح نمی‌دانم، نگاه­‌هایی مثل شغل دوم.

کسب و کار شما در این حوزه، یک کار تمام وقت است و نسبت میزان زمان گذارده شده در آن با پیشرفت رابطه مستقیمی دارد.

۳. بودجه: همیشه قبل از شروع پروژه‌­ها، وقتی سوالی مبنی بر میزان نقدینگی و بودجه را می‌­پرسم با این جمله که ” شما بفرمایید چقدر نیازه” مواجه می‌شوم. سوالی که بعضی وقت‌­ها کمی دمای بدن و فشار خون را بالا می‌برد.

برنامه استراتژی یک کسب و کار و روش راه­اندازی آن با بودجه تعیین می­‌شود. که لازم میدانم تاکید کنم که جمله گفته شده به معنی “اگر پول نداری و یا کم داری، نمیتوانی کار کنی نیست”، بلکه پیدا کردن روش بر اساس منابع می­‌باشد که بودجه نیز یکی از آن‌هاست.

در کنار منابع در گام دوم شناسایی توانایی پیاده‌­سازی در سازمان و یا توانایی کارآفرینان نقش مهمی را بازی می­‌کند.

سازمان با بررسی منابع (منظورم کم یا زیاد بودن آن نیست)، باید توانایی خود را در اجرا کردن آن بسنجد. تعداد نفرات، قرار گرفتن آدم­‌های درست در کنار یکدیگر، روحیه کار تیمی را می‌توان از عوامل آن یاد کرد.

و اما در گام سوم به سراغ شناسایی و ارتباط با نقش‌­آفرینان همیشگی این کسب و کار می‌­رویم. تمامی مواردی که تاکنون ذکر شد و همچنین متغییرهای این بخش که از این قاعده مستثنی نسیتند،  دارای برنامه ریزی اجرایی بوده که لازم‌­الاجرا است.

با اینکه تمامی فاکتورهای یاد شده را باید به عنوان نقش آفرینان همیشگی دانست اما عبارت نقش آفرینان در این بخش را از این جهت انتخاب کردم که تاکیدی بر اهمیت آن داشته و این هشدار را پیشاپیش بدهم که غفلت از آن‌­ها جبران­‌ناپذیر خواهد بود.

متغییرهایی از جمله شناسایی مخاطب هدف، کانال­‌های توزیع، نحوه تامین و تولید، تامین‌­کنندگان، رقبا و نحوه ارتباطات، اعضای این نقش‌­آفرینان را تشکیل می­‌دهند.

در تمامی مراحل بالا تاکید بر روی شناسایی و شناخت بود که قرار به تکمیل شدن مرحله‌ه­ای آن دارد و قراری به برنامه‌­ریزی جدی برای آن­‌ها در این مرحله وجود ندارد.

به همین خاطر می‌شود از گام صفر به عنوان گام شناخت هم یاد نمود. شناختی که اگر وجود نداشته و یا درک غلطی از آن داشته باشیم، می تواند برنامه­‌ریزی­‌های اشتباهی برای کسب و کار را به ارمغان داشته باشد.

در این جاست که می‌توان به دلیل وجود عبارت “رازهایی گفته نشده” در موضوع پی برد که این رازها در آینده می‌تواند مانع بروز مشکلات و هموار کننده مسیر باشند.

رازهایی که ممکن است در هیاهوی طراحی لوگو، تبلیغات، اینستاگرام گم شود و هنگامی پدیدار شود که دیر شده باشد.

و درآخر اعلام می کنم که موارد ذکر شده در این مقاله مورد استفاده تمامی کسب و کارها می باشد.

 

ممکن است به مطالب زیر علاقمند باشید:
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.